Ben jij verkoper of manager?

Ben jij verkoper of manager?

In minder dan 2 generaties heeft de makelaarswereld een ware metamorfose doorgemaakt. Op het einde van de vorige eeuw had het gros van de makelaars een klein kantoor. Vaak waren het enkel man en vrouw die het kantoor bemanden. Hier en daar zag je wel eens een kantoor met een bediende en grote kantoren waren eerder uitzondering dan regel. De administratie werd voornamelijk door de maatschappijen uitgevoerd en de verkoop (vaak zelfs nog van deur tot deur) werd door de kantoorhouders gedaan... Verzekeringsmakelaars spendeerden vooral hun tijd “op de baan” en deden zaken bij de klanten thuis of, waarom niet, op café.De klanten thuis bezoeken was toen zeer normaal, onder andere om de premies te innen en om wijzigingen van de contracten te bespreken. Door de informatisering van de sector heeft er een verschuiving van de administratie plaatsgevonden in de richting van de zelfstandige makelaars. Van bierviltje tot online contract zou je het kunnen noemen. Opportuniteiten Voor de kantoren bood dit ook mooie opportuniteiten. Ze waren...
Lees meer
De 5 grootste voordelen van segmentatie

De 5 grootste voordelen van segmentatie

Herkent u dit? U hebt een klant waarvoor u maximale inspanningen gedaan hebt. Een mooie korting op zijn contract, dan heel veel moeite gedaan om bij een schadegeval een zo hoog mogelijke vergoeding te krijgen en dat ook nog binnen een zeer korte termijn.En een jaar later wordt de polis opgezegd omdat hij bij de concurrentie een beetje minder betaalt. Dit is misschien wel de frustratie die ik het vaakst hoor bij kantoren: “de ondankbaarheid van sommige klanten.” Het is eigen aan de sector om voor elke klant altijd maximale inspanningen te leveren. Door de toenemende administratie en de groter wordende portefeuilles is dit meer en meer een bron van stress en frustratie. De beste oplossing is het segmenteren van uw portefeuille. Als u dit combineert met aangepaste servicelevels per categorie dan zorgt u ervoor dat elke klant de juiste service krijgt. Dit vertaalt zich in 5 voordelen: De klant krijgt wat hij verdientDat klinkt eenvoudig en logisch, maar is het op uw kantoor ook zo?Bij...
Lees meer
It giet oan!

It giet oan!

“It giet oan!” Met deze legendarische woorden gaf Henk Kroes (voormalig voorzitter van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden) in 1997 groen licht voor de vijftiende (en voorlopig laatste) Elfstedentocht. Nu het een paar dagen vriest in Friesland waren de verwachtingen, naar jaarlijkse gewoonte, hoog gespannen. Deze werden echter onmiddellijk de kop ingedrukt door de overheid en de organisatie zelf. “ De reden? Wellicht hebt u al eens gehoord van Covid-19 😊. Over het virus zelf ga ik verder niet uitweiden. Als u daar een opinie over wilt lezen dan is het internet een onuitputtelijke bron voor alle soorten meningen. Het blijft mij persoonlijk verbazen hoe iets, wat we met het blote oog niet kunnen zien, ons leven toch totaal kan beïnvloeden. De impact op onze sociale contacten, de economie, ons dagelijks leven is voor de meeste mensen enorm. Meestal komen de negatieve aspecten van deze pandemie aan bod, maar er zijn ook een heel aantal voordelen aan verbonden. Zelf zie ik een zestal grote voordelen en...
Lees meer
De 5 valkuilen van  segmentatie (en hoe ze te vermijden)

De 5 valkuilen van segmentatie (en hoe ze te vermijden)

“Iedere klant is koning”. Had ik 20€ gespaard telkens ik dit zinnetje hoorde, dan was ik vermoedelijk nu aan het rentenieren. Toegegeven, deze slogan klinkt mooi, maar is het dat ook? Als iedere klant “Koning” is, dan zijn er alleen maar koningen en je hoeft maar naar het Belgische koningshuis te kijken om te weten dat dat onmogelijk is 😊 De regel is in feite eenvoudig: je hebt klanten die je rendement verhogen en je hebt klanten die je rendement omlaag halen. Het spreekt voor zich dat het je bedoeling is dat de klanten die je rendement verhogen zeker blijven (en misschien zelfs nog meer producten bij jou kopen) en dat het aandeel van de andere klanten vermindert. Hoe pak je dit laatste aan? Dit kan op 3 manieren: Je vraagt beleefd of ze willen vertrekken 😊Je werkt een systeem uit waarbij de kosten voor deze klanten verlagenJe zorgt ervoor dat je kantoor minder aantrekkelijk wordt voor deze klanten Persoonlijk beveel ik een combinatie van de 2de en de 3de manier aan. De...
Lees meer
Het mag dus het is veilig

Het mag dus het is veilig

Als ik de berichtgeving volg over de maatregelen die door de veiligheidsraad worden aanbevolen dan merk ik op dat “de mens” soms toch wel merkwaardig reageert. Het eerste wat opvalt is dat als de regering zegt “Het mag om…” (vul zelf maar in) dit bij veel mensen het idee opwekt dat het ook ineens veilig is om te doen. Alsof men dan ineens beschikt over een onzichtbaar harnas dat ons tegen virussen beschermt. Dan heb je een tweede groep mensen die goed zijn in het uitdenken van de rampscenario’s die ons nu te wachten staan. Laat ik als voorbeeld het besluit van deze week nemen waarbij het nu toegestaan is om, onder strikte voorwaarden, een bezoek te brengen aan iemand in het verzorgingstehuis. De kranten en het internet stonden onmiddellijk vol over het onverantwoorde van deze maatregel. Alsof we nu ineens met zijn allen op de koffie gaan bij Nonkel Willy, want anders zitten we toch maar “in ons kot”. Het doel van deze maatregel zou ook het volgende kunnen zijn: Een directie van een verzorgingstehuis...
Lees meer