Boek jij nog via een reisbureau?

Boek jij nog via een reisbureau?

Laat me beginnen met enkele vaststellingen: Vroeger had elk dorp wel één of meerdere reisbureaus.Vaak was dit in bijberoep.Mensen uit de buurt kozen daar hun reizenalle administratie werd door het bureau geregeld.Internet heeft van de verkoop grotendeels een onlinekanaal gemaaktGespecialiseerde reisbureaus doen het zeer goed en er komen er zelfs bij Zie je de parallellen met de verzekeringswereld? Ook in de verzekeringssector wordt vergelijken en online aankopen steeds makkelijker gemaakt.Een deel van de klanten zal zich hierdoor laten verleiden en dat is ok.Vaak zijn deze mensen zich niet echt bewust van de risico’s en is prijs de enige factor die telt.Het zijn niet deze klanten die het rendement van jouw kantoor realiseren. Waar het als modern kantoor op aankomt is om de focus te richten op de klanten die écht rendabel zijn. Het is dus nuttig om je kantoor zodanig aan te passen dat deze klanten een effectieve meerwaarde ervaren door klant bij jou te zijn waardoor de aantrekkingskracht vergroot. Je moet met andere woorden als...
Lees meer
Je goede voornemens realiseren in 6 stappen

Je goede voornemens realiseren in 6 stappen

Hoe je jouw goede voornemens concreet maakt heb ik reeds in een vorige blog geschreven. (zie verder). Met de start van dit nieuwe jaar maak ik van de gelegenheid gebruik om je een structuur te bieden om de goede voornemens ook effectief te behalen. Deze techniek heet de W4H2 wat staat voor Wie? Wat? Waar? Wanneer? Hoe? en Hoeveel? Even inzoomen dus… Wie? De kans dat jij het zelf bent is redelijk groot. Het is immers jouw voornemen, maar er kunnen ook anderen bij betrokken zijn. Misschien heb je hulp van iemand nodig? Misschien heeft het realiseren van jouw voornemen ook een invloed op iemand uit je (werk)omgeving? Aarzel niet om hulp in te roepen van specialisten. Ze kunnen je veel tijd en geld besparen dankzij hun kennis en ervaring. Wat? Dit lijkt de makkelijkste. Nochtans is het belangrijk om het voornemen ook zo goed mogelijk te omschrijven. Hoe je dat beste doet kan je lezen in deze blog. Pas wanneer je voornemen voor jou zeer helder en duidelijk is...
Lees meer
Ben jij verkoper of manager?

Ben jij verkoper of manager?

In minder dan 2 generaties heeft de makelaarswereld een ware metamorfose doorgemaakt. Op het einde van de vorige eeuw had het gros van de makelaars een klein kantoor. Vaak waren het enkel man en vrouw die het kantoor bemanden. Hier en daar zag je wel eens een kantoor met een bediende en grote kantoren waren eerder uitzondering dan regel. De administratie werd voornamelijk door de maatschappijen uitgevoerd en de verkoop (vaak zelfs nog van deur tot deur) werd door de kantoorhouders gedaan... Verzekeringsmakelaars spendeerden vooral hun tijd “op de baan” en deden zaken bij de klanten thuis of, waarom niet, op café.De klanten thuis bezoeken was toen zeer normaal, onder andere om de premies te innen en om wijzigingen van de contracten te bespreken. Door de informatisering van de sector heeft er een verschuiving van de administratie plaatsgevonden in de richting van de zelfstandige makelaars. Van bierviltje tot online contract zou je het kunnen noemen. Opportuniteiten Voor de kantoren bood dit ook mooie opportuniteiten. Ze waren...
Lees meer
De 5 grootste voordelen van segmentatie

De 5 grootste voordelen van segmentatie

Herkent u dit? U hebt een klant waarvoor u maximale inspanningen gedaan hebt. Een mooie korting op zijn contract, dan heel veel moeite gedaan om bij een schadegeval een zo hoog mogelijke vergoeding te krijgen en dat ook nog binnen een zeer korte termijn.En een jaar later wordt de polis opgezegd omdat hij bij de concurrentie een beetje minder betaalt. Dit is misschien wel de frustratie die ik het vaakst hoor bij kantoren: “de ondankbaarheid van sommige klanten.” Het is eigen aan de sector om voor elke klant altijd maximale inspanningen te leveren. Door de toenemende administratie en de groter wordende portefeuilles is dit meer en meer een bron van stress en frustratie. De beste oplossing is het segmenteren van uw portefeuille. Als u dit combineert met aangepaste servicelevels per categorie dan zorgt u ervoor dat elke klant de juiste service krijgt. Dit vertaalt zich in 5 voordelen: De klant krijgt wat hij verdientDat klinkt eenvoudig en logisch, maar is het op uw kantoor ook zo?Bij...
Lees meer
It giet oan!

It giet oan!

“It giet oan!” Met deze legendarische woorden gaf Henk Kroes (voormalig voorzitter van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden) in 1997 groen licht voor de vijftiende (en voorlopig laatste) Elfstedentocht. Nu het een paar dagen vriest in Friesland waren de verwachtingen, naar jaarlijkse gewoonte, hoog gespannen. Deze werden echter onmiddellijk de kop ingedrukt door de overheid en de organisatie zelf. “ De reden? Wellicht hebt u al eens gehoord van Covid-19 😊. Over het virus zelf ga ik verder niet uitweiden. Als u daar een opinie over wilt lezen dan is het internet een onuitputtelijke bron voor alle soorten meningen. Het blijft mij persoonlijk verbazen hoe iets, wat we met het blote oog niet kunnen zien, ons leven toch totaal kan beïnvloeden. De impact op onze sociale contacten, de economie, ons dagelijks leven is voor de meeste mensen enorm. Meestal komen de negatieve aspecten van deze pandemie aan bod, maar er zijn ook een heel aantal voordelen aan verbonden. Zelf zie ik een zestal grote voordelen en...
Lees meer