5 tips om de gsm niet uw leven (en uw zaakvoering) te laten bepalen.

Een tijdje terug staat een vrouw voor mij bij de kassa in de winkel. Op het moment dat ze wil betalen, wordt ze op haar gsm gebeld. Met enige verwondering stel ik vast dat ze opneemt, de telefoon tussen haar schouder en hoofd klemt om tegen de beller te zeggen… Dat ze nu niet kan praten, want aan het betalen is en dat ze dadelijk gaat terugbellen.

Ben ik de enige die hier verbaasd over is?

Het lijkt alsof we onszelf opgelegd hebben om 24/24, 7/7 bereikbaar te zijn. Ik heb het niet exact geteld, maar de meerderheid van de personen die mij bellen begint het gesprek met de vraag “Stoor ik niet?”. Ja, Hallo? 😊  Mijn antwoord is steevast: “Dan zou ik de telefoon niet opgenomen hebben”. Meestal volgt er dan een kleine stilte…

Als u nu denkt “Wat heeft dat met mijn rol als zaakvoerder of kantoor te maken?”, dan heb ik voor u een voorbeeld.

Enkele jaren geleden was ik bij een kantoor (nee, ik noem geen namen 😊) om uit te leggen wat ik voor het kantoor kon betekenen. De zaakvoerder had op voorhand aangegeven dat hij een half uur tijd voor mij had. Ruim voldoende om mijn “elevator talk” te doen. Na een tiental minuten werd hij gebeld en hij nam de telefoon op. Dit scenario herhaalde zich een tweede keer en… bij de derde keer ben ik recht gestaan en begon mijn spullen in te pakken. De man legde zijn hand op zijn toestel, zodat de beller hem niet kon horen en vroeg wat ik ging doen. Ik antwoordde daarop: “Ik ga u bellen.”

Geloof het of niet maar de rest van het half uur zijn we niet meer gestoord.

Om te zorgen dat u uw gsm niet uw leven of uw zaakvoering laat bepalen, deel ik vandaag in dit blog een vijftal tips. Deze tips helpen mij al jaren om respectvol met mijn omgeving om te gaan en geen slaaf te worden van mijn gsm.

  1. U hoeft niet altijd bereikbaar te zijn.
    Mijn provider voorziet een antwoordapparaat. Als het belangrijk is, zal de boodschapper zeker een boodschap inspreken. Ik beluister deze als ik daar de tijd voor heb en bel terug indien nodig.
  2. U hoeft niet terug te bellen als er geen boodschap wordt ingesproken.
    Vroeger belde ik wel terug. Het resultaat was dan dat “het al opgelost was” of “men niet meer wist waarvoor men ook alweer gebeld had”…
    Mijn boodschap op het antwoordapparaat zegt ook duidelijk dat men een boodschap moet inspreken als men verwacht om teruggebeld te worden.
    Uiteraard zijn er uitzonderingen op deze regel. Als ik een telefoontje van iemand verwacht, als het een vriend is, als …
  3. U kan de berichten en meldingen (What’s App, Messenger, sms, …) allemaal op stil zetten.
    Deze berichten zijn per definitie niet dringend (want dan moet je bellen…) dus lees ik en beantwoord ik wanneer ik daar de gelegenheid voor heb.
  4. U kan uw gsm op “stil” zetten wanneer u met mensen (privé of professioneel) in gesprek bent.
    Kan u zich nog het laatste etentje met vrienden herinneren waarbij er tijdens de avond niemand zich even heeft afgezonderd, omdat hij/zij gebeld werd?
    Hoe belangrijk is dat etentje dan?
  5. U hoeft niet van een ander te verwachten wat u ook niet van uzelf verwacht.
    Dus ik spreek een boodschap in als ik op uw antwoordapparaat kom. Ik verwacht niet dat u me terugbelt als ik geen boodschap nalaat. Ik verwacht niet onmiddellijk een antwoord op een berichtje en als ik met jou in gesprek ben, dan is het maar logisch dat de beller gewoon zijn beurt afwacht.

Dankzij deze 5 eenvoudige regeltjes ben ik geen slaaf van mijn telefoon maar is mijn gsm een nuttig werkinstrument waar ik ook in mijn vrije tijd veel plezier aan beleef. Bovendien geeft het me de gelegenheid om met volle aandacht bij mijn gesprekspartners te zijn.

Ik hoop alvast dat deze tips uw relatie met uw gsm en (vooral) uw omgeving kunnen verbeteren.

En hoe zijn uw ervaringen met de gsm? Hebt u nog tips?

Schrijf uw antwoorden hieronder in het commentaarveld.

Ludo Van den Nouweland

Ik help zaakvoerders om efficiënter om te gaan met hun organisatie.
“Want uw bedrijf is uniek!”

PS. Deel deze blog met de mensen uit uw (werk)omgeving waarvan u weet dat zij u dankbaar zullen zijn voor deze tips en…
bel me gerust op +32 477 27 06 10
(laat zeker een boodschap achter op mijn antwoordapparaat als ik regel 1 dien te respecteren. 😊)

3 reacties

Laat een antwoord achter aan Alexander Meijer Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *