Laat me beginnen met enkele vaststellingen:

  • Vroeger had elk dorp wel één of meerdere reisbureaus.
  • Vaak was dit in bijberoep.
  • Mensen uit de buurt kozen daar hun reizen
  • alle administratie werd door het bureau geregeld.
  • Internet heeft van de verkoop grotendeels een onlinekanaal gemaakt
  • Gespecialiseerde reisbureaus doen het zeer goed en er komen er zelfs bij

Zie je de parallellen met de verzekeringswereld?

Ook in de verzekeringssector wordt vergelijken en online aankopen steeds makkelijker gemaakt.
Een deel van de klanten zal zich hierdoor laten verleiden en dat is ok.
Vaak zijn deze mensen zich niet echt bewust van de risico’s en is prijs de enige factor die telt.
Het zijn niet deze klanten die het rendement van jouw kantoor realiseren.

Waar het als modern kantoor op aankomt is om de focus te richten op de klanten die écht rendabel zijn.

Het is dus nuttig om je kantoor zodanig aan te passen dat deze klanten een effectieve meerwaarde ervaren door klant bij jou te zijn waardoor de aantrekkingskracht vergroot.

Je moet met andere woorden als makelaar “het verschil” maken voor de klanten die jij wenst.

5 stappen naar rendabele klanten:

  1. Overtuig jezelf (en uw medewerkers) van het nut om “het verschil” te maken.
    Pas wanneer het volledige kantoor (zaakvoerder én medewerkers) overtuigd is van de noodzaak om de focus te veranderen kan je echt een veranderingsproces in gang zetten.
  2. Keuze van de doelgroep:
    Dit is een oefening die je niet van vandaag op morgen realiseert. Het is belangrijk om duidelijk af te bakenen welke jouw doelgroep is en hoe je deze aan je kantoor kan binden.
  3. Organisatie aanpassen:
    Je wil voor je doelgroep “het verschil” maken. Dat betekent uiteraard dat zij op het kantoor genieten van de beste voordelen en services. Vergeet hierbij ook niet hoe dit praktisch zal verlopen en welke aanpassingen daarvoor nodig zijn.
  4. Communicatie
    Dit brengt ons bij de volgende stap. Hoe ga je dit op een positieve manier aan de nieuwe én bestaande klant  communiceren zodat de verleiding om topklant te worden groter is?
  5. Evaluatie en bijsturen
    Na enkele maanden is het moment gekomen om te evalueren. Checken of u de juiste doelgroep effectief bereikt. Zijn er problemen opgedoken in de organisatie? Hoe reageren klanten op deze nieuwe aanpak…?

Je begrijpt dat het een volledig proces is en dat elke stap in dit proces belangrijk is.

Misschien is het allerbelangrijkste wel om niet overhaast en impulsief te werk te gaan.
Zorg dat elke stap doordacht genomen wordt en dat telkens iedereen van het kantoor mee is met de evolutie.

Je hoeft het “warme water” ook niet opnieuw uit te vinden.

Doe beroep op een specialist die hier ervaring in heeft opgebouwd.

Typica heeft een stappenprogramma uitgewerkt waarmee heel dit proces van A tot Z wordt gerealiseerd in jouw kantoor.

Benieuwd wat dit voor jou kan betekenen?

Lezers van deze blog genieten van een mooie aanbieding.
Voor slechts 120 euro (+ btw) doen we samen de eerste workshop (met de zaakvoeder(s)) op jouw kantoor.
In deze workshop gaan we dieper in op klantbeleving en hoe je hier als verzekeringsmakelaar kan op inspelen. Ook het verdere verloop van het programma komt aan bod zodat je een duidelijk beeld krijgt van wat je mag verwachten.
Daarna kan je in alle vrijheid en met kennis van zaken beslissen of je verder wenst te gaan met Typica om de klantbeleving volledig in het kantoor te implementeren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.