Al meer dan 15 jaar begeleid ik verzekeringsmakelaars/bankiers en al meer dan 15 jaar heb ik gesprekken over openingsuren.

“Ik wil ruime openingsuren want dat maakt het verschil met de concurrentie.”

Deze zin heb ik reeds vaak gehoord en op zich lijkt het ook heel logisch maar is het ook zo?

De hamvraag is of uw klanten ook beter af zijn met ruime openingsuren.
En die vraag is helaas niet zo eenvoudig te beantwoorden.

Welke klanten komen er op welke momenten?
Zijn er regelmatig klanten die moeten wachten op hun beurt?
Kunnen we klanten die zonder afspraak komen altijd op de juiste manier helpen?
Hoe vaak moet u een vervolgafspraak maken omdat u het dossier niet had kunnen voorbereiden?

Wanneer uw kantoor een zekere omvang heeft (vanaf een vijftal personeelsleden) ben ik eerder geneigd om akkoord te gaan met ruimere openingsuren.

Belangrijk is dan wel om de organisatie hierop af te stemmen.
Voorzie in dat geval mensen die als hoofdtaak het ontvangen van klanten hebben. Op de momenten dat zij geen klanten hebben kunnen zij alvast eenvoudige zaken afwerken of voorbereiden voor de collega’s.

De rest van het kantoor werkt dan in een rustige omgeving en wordt weinig of niet gestoord door klanten die op kantoor komen. Zo kunnen ruime kantooruren toch gecombineerd worden met efficiënt werken.

Hebt u minder personeelsleden dan is mijn advies om de openingsuren fors in te krimpen en te vervangen door meer werken op afspraak.

U kan perfect plannen hoe uw dag zal verlopen. Bovendien kan u de gesprekken beter voorbereiden want U vraagt uiteraard bij het vastleggen van de afspraak wat de reden van het bezoek zal zijn zodat u hier kan op inspelen.

De slogan “Om u beter te dienen ga ik een dag meer sluiten” is dan ook een knipoog naar het werken op afspraak. Uw kantoor mag dan wel gesloten zijn, uw klanten kunnen wel op afspraak komen en worden perfect geholpen.

Tot slot kan ik u meegeven dat ik veel kantoren heb begeleid om meer op afspraak te werken. Bij mijn weten is er nog geen enkel kantoor geweest dat de klok heeft terug gedraaid. Integendeel.

En hoe zijn uw ervaringen met openingsuren? Hebt u nog tips?

Schrijf uw antwoorden hieronder in het commentaarveld.

Ludo Van den Nouweland

Ik help zaakvoerders om efficiënter om te gaan met hun organisatie.
“Want uw bedrijf is uniek!”

Maak een vrijblijvende afspraak om te bekijken waar Typica u kan helpen met taken die voor u niet rendabel zijn en/of hoe Typica u kan helpen om uw klanten te segmenteren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.