De 5 valkuilen van  segmentatie (en hoe ze te vermijden)

De 5 valkuilen van segmentatie (en hoe ze te vermijden)

“Iedere klant is koning”. Had ik 20€ gespaard telkens ik dit zinnetje hoorde, dan was ik vermoedelijk nu aan het rentenieren. Toegegeven, deze slogan klinkt mooi, maar is het dat ook? Als iedere klant “Koning” is, dan zijn er alleen maar koningen en je hoeft maar naar het Belgische koningshuis te kijken om te weten dat dat onmogelijk is 😊 De regel is in feite eenvoudig: je hebt klanten die je rendement verhogen en je hebt klanten die je rendement omlaag halen. Het spreekt voor zich dat het je bedoeling is dat de klanten die je rendement verhogen zeker blijven (en misschien zelfs nog meer producten bij jou kopen) en dat het aandeel van de andere klanten vermindert. Hoe pak je dit laatste aan? Dit kan op 3 manieren: Je vraagt beleefd of ze willen vertrekken 😊 Je werkt een systeem uit waarbij de kosten voor deze klanten verlagen Je zorgt ervoor dat je kantoor minder aantrekkelijk wordt voor deze klanten Persoonlijk beveel ik een combinatie van de 2de en de 3de manier aan. De...
Lees meer
Het mag dus het is veilig

Het mag dus het is veilig

Als ik de berichtgeving volg over de maatregelen die door de veiligheidsraad worden aanbevolen dan merk ik op dat “de mens” soms toch wel merkwaardig reageert. Het eerste wat opvalt is dat als de regering zegt “Het mag om…” (vul zelf maar in) dit bij veel mensen het idee opwekt dat het ook ineens veilig is om te doen. Alsof men dan ineens beschikt over een onzichtbaar harnas dat ons tegen virussen beschermt. Dan heb je een tweede groep mensen die goed zijn in het uitdenken van de rampscenario’s die ons nu te wachten staan. Laat ik als voorbeeld het besluit van deze week nemen waarbij het nu toegestaan is om, onder strikte voorwaarden, een bezoek te brengen aan iemand in het verzorgingstehuis. De kranten en het internet stonden onmiddellijk vol over het onverantwoorde van deze maatregel. Alsof we nu ineens met zijn allen op de koffie gaan bij Nonkel Willy, want anders zitten we toch maar “in ons kot”. Het doel van deze maatregel zou ook het volgende kunnen zijn: Een directie van een verzorgingstehuis...
Lees meer
Ben jij Tom?

Ben jij Tom?

De kans bestaat natuurlijk, want Tom is een redelijk populaire voornaam. Mooi om weten is dat u in ieder geval een TOM kan zijn. Top Of Mind wordt ook wel eens afgekort als TOM en dat kunnen en willen we toch allemaal zijn? Want, u bent TOM als uw (potentiële) klant onmiddellijk aan uw bedrijf denkt als hij behoefte heeft aan één van de producten die u verkoopt. Coca-Cola is misschien wel hét beste voorbeeld van een bedrijf dat er alles voor doet om TOM te zijn bij zijn klanten. In een artikel heb ik ooit gelezen dat de doelstelling van Coca Cola is om er voor te zorgen dat in elke straat van de hele wereld het logo zichtbaar is. Het bedrijf spendeerde in 2019 maar liefst 5,8 miljard dollar aan reclamebudget en dat voor een drankje dat al over de hele wereld gekend is. Gelukkig bestaan er ook andere manieren dan hopen geld investeren om te zorgen dat u TOM bent bij uw klanten. Een hele belangrijke voor de lokale...
Lees meer
Overleef jij je voornemens?

Overleef jij je voornemens?

“Oudejaarsnacht rook ik mijn laatste sigaret!” “Vanaf 1 januari ga ik diëten!” “Vanaf nieuwjaar kijk ik uit naar een andere job!” “Volgend jaar loop ik de marathon van New York!” “In 2020 ga ik met de rugzak door Alaska trekken!” Herken je één van deze zinnen? (Je mag gerust het onderwerp vervangen door ééntje naar eigen keuze). Een nieuw jaar wordt vaak gezien als een nieuwe start. Een nieuwe start waarbij we onszelf overtuigen dat het anders zal zijn dan de vorige jaren. We pakken er mee uit en vertellen al aan de feesttafel wat onze plannen zijn. Want dat we overtuigd zijn dat het gaat lukken, daar mag echt niemand aan twijfelen. Toch zijn er enkele valkuilen waar je maar beter rekening mee houdt alvorens je er ook een weddenschap voor gaat afsluiten. 😊 Is je voornemen specifiek?De beste manier om een goed voornemen te laten mislukken is om het zo vaag mogelijk te houden. Zo verdwijnt het zeer snel op de achtergrond en kan je weer...
Lees meer
“Wat je zelf doet doe je meestal beter”

“Wat je zelf doet doe je meestal beter”

Wat je zelf doet, doe je meestal beter. Een veel gehoorde uitspraak, maar is het ook altijd zo? Stel u voor dat uw zaak een bouwwerf zou zijn. Fundering, muren, sanitair en elektrische installaties, schrijnwerk, daktimmer … noem maar op. Kent u één vakman die het allemaal zou doen en dan ook nog eens beter? We vinden het logisch dat we een timmerman vragen voor het schrijnwerk, een loodgieter voor het sanitair, enz. Toch merk ik vaak in kantoren dat men alle taken zelf wil doen. De redenering hierachter is dat men zo het geld uitspaart dat men zou uitgeven aan een vakman. Natuurlijk klopt dat deel van het verhaal. U spaart inderdaad het geld van de vakman uit. Er zijn echter enkele valkuilen waarmee u toch maar beter rekening mee houdt. Want wat als… … U de tijd die u (of uw medewerker) erin gestoken heeft zou benutten voor een commerciële actie binnen uw vakgebied. Hoeveel geld had u dat kunnen opleveren?… U er veel meer tijd insteekt dan wanneer de vakman het zou doen waardoor regel 1 nog een...
Lees meer