
De 5 valkuilen van segmentatie (en hoe ze te vermijden)
“Iedere klant is koning”.
Had ik 20€ gespaard telkens ik dit zinnetje hoorde, dan was ik vermoedelijk nu aan het rentenieren.
Toegegeven, deze slogan klinkt mooi, maar is het dat ook?
Als iedere klant “Koning” is, dan zijn er alleen maar koningen en je hoeft maar naar het Belgische koningshuis te kijken om te weten dat dat onmogelijk is 😊
De regel is in feite eenvoudig: je hebt klanten die je rendement verhogen en je hebt klanten die je rendement omlaag halen.
Het spreekt voor zich dat het je bedoeling is dat de klanten die je rendement verhogen zeker blijven (en misschien zelfs nog meer producten bij jou kopen) en dat het aandeel van de andere klanten vermindert.
Hoe pak je dit laatste aan?
Dit kan op 3 manieren:
Je vraagt beleefd of ze willen vertrekken 😊
Je werkt een systeem uit waarbij de kosten voor deze klanten verlagen
Je zorgt ervoor dat je kantoor minder aantrekkelijk wordt voor deze klanten
Persoonlijk beveel ik een combinatie van de 2de en de 3de manier aan.
De...