“Om u beter te dienen ga ik een dag meer sluiten”

“Om u beter te dienen ga ik een dag meer sluiten”

Al meer dan 15 jaar begeleid ik verzekeringsmakelaars/bankiers en al meer dan 15 jaar heb ik gesprekken over openingsuren. “Ik wil ruime openingsuren want dat maakt het verschil met de concurrentie.” Deze zin heb ik reeds vaak gehoord en op zich lijkt het ook heel logisch maar is het ook zo? De hamvraag is of uw klanten ook beter af zijn met ruime openingsuren. En die vraag is helaas niet zo eenvoudig te beantwoorden. Welke klanten komen er op welke momenten? Zijn er regelmatig klanten die moeten wachten op hun beurt? Kunnen we klanten die zonder afspraak komen altijd op de juiste manier helpen? Hoe vaak moet u een vervolgafspraak maken omdat u het dossier niet had kunnen voorbereiden? Wanneer uw kantoor een zekere omvang heeft (vanaf een vijftal personeelsleden) ben ik eerder geneigd om akkoord te gaan met ruimere openingsuren. Belangrijk is dan wel om de organisatie hierop af te stemmen. Voorzie in dat geval mensen die als hoofdtaak het ontvangen van klanten hebben. Op de momenten dat zij geen klanten hebben kunnen zij alvast eenvoudige zaken afwerken of...
Lees meer
5 tips om efficiënter te werken op kantoor

5 tips om efficiënter te werken op kantoor

5 eenvoudige tips om efficiënt te werken “Hoe gaat het ermee?”. Een eenvoudige vraag waar we vaak een gesprek mee beginnen. Stel ik die vraag aan een zaakvoerder dan krijg ik quasi altijd als antwoord “Druk druk druk” (of variaties hierop). We worden immers langs diverse kanalen aangesproken, zoals bezoeken, gsm, e-mail, sociale media…, waardoor het niet evident meer is om zelf de agenda te bepalen. Een dag telt 24 uren en hiervan zijn er al een heel aantal die we best besteden aan gezin/familie, slapen, ontspanning, maaltijden, … Het is dus aangewezen om de resterende tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Dat je door een aantal eenvoudige tips al efficiënter kan omgaan met je gsm heb ik in de vorige blog besproken, maar ook op kantoor kan je op een eenvoudige manier tijd besparen. Werk in afzondering Heb je voldoende personeel, zorg er dan voor dat het onthaal en de telefoons via een beurtrol gebeuren zodat iedereen de gelegenheid krijgt om in afzondering te kunnen werken. Dat is...
Lees meer
Bereikbaarheid… Welke keuze maak jij?

Bereikbaarheid… Welke keuze maak jij?

5 tips om de gsm niet uw leven (en uw zaakvoering) te laten bepalen. Een tijdje terug staat een vrouw voor mij bij de kassa in de winkel. Op het moment dat ze wil betalen, wordt ze op haar gsm gebeld. Met enige verwondering stel ik vast dat ze opneemt, de telefoon tussen haar schouder en hoofd klemt om tegen de beller te zeggen… Dat ze nu niet kan praten, want aan het betalen is en dat ze dadelijk gaat terugbellen. Ben ik de enige die hier verbaasd over is? Het lijkt alsof we onszelf opgelegd hebben om 24/24, 7/7 bereikbaar te zijn. Ik heb het niet exact geteld, maar de meerderheid van de personen die mij bellen begint het gesprek met de vraag “Stoor ik niet?”. Ja, Hallo? 😊  Mijn antwoord is steevast: “Dan zou ik de telefoon niet opgenomen hebben”. Meestal volgt er dan een kleine stilte… Als u nu denkt “Wat heeft dat met mijn rol als zaakvoerder of kantoor te maken?”,...
Lees meer