Wat je zelf doet, doe je meestal beter.

Een veel gehoorde uitspraak, maar is het ook altijd zo?

Stel u voor dat uw zaak een bouwwerf zou zijn. Fundering, muren, sanitair en elektrische installaties, schrijnwerk, daktimmer … noem maar op.

Kent u één vakman die het allemaal zou doen en dan ook nog eens beter?

We vinden het logisch dat we een timmerman vragen voor het schrijnwerk, een loodgieter voor het sanitair, enz.

Toch merk ik vaak in kantoren dat men alle taken zelf wil doen. De redenering hierachter is dat men zo het geld uitspaart dat men zou uitgeven aan een vakman.

Natuurlijk klopt dat deel van het verhaal. U spaart inderdaad het geld van de vakman uit.

Er zijn echter enkele valkuilen waarmee u toch maar beter rekening mee houdt.

Want wat als…

  1. … U de tijd die u (of uw medewerker) erin gestoken heeft zou benutten voor een commerciële actie binnen uw vakgebied. Hoeveel geld had u dat kunnen opleveren?
  2. … U er veel meer tijd insteekt dan wanneer de vakman het zou doen waardoor regel 1 nog een beetje meer doorweegt?
  3. … U de tijd die hierin geïnvesteerd wordt niet kan benutten voor uw klanten waardoor u zo achterstand opbouwt?
  4. … Het resultaat van veel mindere kwaliteit is dan wanneer u het de vakman zou laten doen?
  5. … Uw medewerker gefrustreerd is omdat hij een taak moet doen waarvoor hij helemaal niet aangeworven is en misschien zelfs de juiste competenties niet voor heeft?

Een voorbeeld zegt evenwel meer dan theorie:

Onlangs was ik in bespreking met een zaakvoerder.
Het was reeds na sluitingstijd en een bediende komt binnen, zichtbaar geïrriteerd. Er was een opendeurdag gepland het volgende weekend en de commerciële medewerker had als opdracht gekregen om een folder te ontwerpen die daar gebruikt moest worden.
Hiervoor had hij, met de kennis die hij had, enkel Word beschikbaar.
Daarmee een deftige folder in elkaar knutselen lukt natuurlijk niet waardoor de 5 valkuilen in één moment netjes gedemonstreerd werden.

Ik heb de zaakvoerder aangeraden om de folder uit te besteden, wat hij ook prompt gedaan heeft.

Ik hoop alvast dat deze blog u doet nadenken over taken die u kan uitbesteden om zo uw efficiëntie en (vooral) uw rendement te verbeteren.

Via deze link komt u op een pagina waar u in een handig overzicht kan zien welke taken u kan uitbesteden aan Typica.

Hoe zijn uw ervaringen met taken uitbesteden? Hebt u nog tips?

Schrijf uw antwoorden hieronder in het commentaarveld.

Ludo Van den Nouweland

Ik help zaakvoerders om efficiënter om te gaan met hun organisatie.
“Want uw bedrijf is uniek!”

Maak een vrijblijvende afspraak om te bekijken waar Typica u kan helpen met taken die u beter uitbesteedt want die voor u niet rendabel zijn.

PS. Deel deze blog met de mensen uit uw (werk)omgeving waarvan u weet dat zij u dankbaar zullen zijn voor deze tips en…
bel me gerust op +32 477 270610

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.